שלטונו של הורדוס מאופיין לא פעם בהיעדר תמיכה בקרב העם .היותו מלך חסות של רומא. מקור כוחו היה ברומא ודבר זה השניא אותו עוד יותר על העם. שלטונו התאפיין בתמיכה ועדיפות לאוכלוסייה ההלניסטית בארץ ישראל שהיוותה משענת לשלטון הרומאי. בא לידי ביטוי בהקלה במיסים ,פסיקה כנגד היהודים ועוד.
יהודים:
יהודים רבים התנגדו לשלטונו של הורדוס מסיבות שונות :
1. יהודים רבים ראו בהורדוס כמלך המזוהה ונאמן לשלטון זר (רומא).
2. היה אדומי ובן גרים שאינו ראוי למלוכה (אינו שייך לשושלת בית דוד).
3. הוא לא היה מבית חשמונאי ועל פי החוק המקראי לו הייתה לא זכות למלוך.
4. חסידי בית חשמונאי ראו בהורדוס כמי שגרם להדחתה של שושלת החשמונאים מן השלטון ביהודה.
5. הורדוס נהג בעריצות והרג אנשים רבים .מי שהתנגד לשלטונו נענש באכזריות (בדגש על מתנגדיו מבית חשמונאי), דבר שהוסיף לשנאה של העם כלפיו.
6. פעל למען הפצתה של התרבות ההלניסטית ופגע באוטונומיה של המוסדות היהודים-הכוהן הגדול והסנהדרין (הסמכות המחוקקת והשופטת של העם היהודי ששמשה גם מקום ללימוד תורה והלכה).
הורדוס החליש את ההנהגה היהודית בתחומים רבים:
1. נטל מהסנהדרין חלק מסמכויותיה, למשל – הסמכות לדון דיני נפשות.
2. סילק מהסנהדרין את תומכי החשמונאים, והושיב במקומם אנשים שהיו נאמנים לו.
3. מינה מועצה פרטית משלו והושיב בה את מקורביו – יהודים ולא יהודים.
4. התערב בתחומי הכהונה הגדולה ומינה כוהנים גדולים שאינם מבית חשמונאי או מבית הכהונה ואינם קשורים לחברה בארץ ישראל – מבבל וממצרים.
5. חיסל את שרידי החשמונאים- יזם את רציחתו של הכוהן הגדול אריסטובולוס השלישי, שהיה ממשפחת החשמונאים (אחי אשתו מרים החשמונאית). פקד להוציא להורג את צאצאי החשמונאים, בזה אחר זה. ביניהם אשתו וילדיו.
6. העלה לגדולה משפחות אצולה חדשות, מאזורי הספר של ארץ ישראל ומהגולה ההלניסטית.
נוכרים:
הורדוס ביטא העדפה ברורה לאוכלוסיית הנוכרים בארץ. הנוכרים בממלכה קיבלו בדרך כלל באהדה את המלכתו של הורדוס. הם זכרו את יחסם העוין של בית חשמונאי אליהם וחלקם העדיפו את שלטונו של הורדוס.
האוכלוסייה הנוכרים תמכה בהורדוס בשל מפעלי הבנייה הגדולים שהקים בערים ההלניסטיות בממלכה . הורדוס גייס נוכרים לצבאו ושיכן בערים שבנה חיילים משוחררים. הורדוס רצה לחזק את הנוכרים בממלכה כדי להחליש את האוכלוסייה היהודית שהתנגדה לו. במשפטים רבים פסק לטובת הנוכרים כנגד היהודים והקל על הנוכרים במיסים. רצה לקדם את התרבות ההלניסטית הקרובה לנוכרים.