מבוא - תקופת המנדט הבריטי 1
סקירה מקדימה על המנדט הבריטי בארץ ישראל ומשולש היחסים בין היהודים הבריטים והערבים בארץ ישראל.
- שיעור1.1
- שיעור1.2
היישוב היהודי בארץ ישראל שנים 1945-1947 11
מה נלמד בפרק זה: הקמת תנועת המרי העברי – גורמים, דרכי פעולה, דוגמא לאחד מהמבצעים, נסיבות פירוקה. עיקרי המחלוקת בין עמדת הישוב המאורגן ל'פורשים' והיחסים בין המחתרות לאחר התפרקות תנועת המרי העברי. העפלה והתיישבות - המאבק המתמשך להבאת מעפילים והמשך ההתיישבות. העברת שאלת ארץ ישראל לאו"ם.
- שיעור2.1
- שיעור2.2
- שיעור2.3
- שיעור2.4
- משימה2.1
- שיעור2.5
- שיעור2.6
- משימה2.2
- שיעור2.7
- שיעור2.8
- שיעור2.9
מלחמת העצמאות כמלחמת קיום 9
- שיעור3.1
- שיעור3.2
- שיעור3.3
- שיעור3.4
- שיעור3.5
- שיעור3.6
- שיעור3.7
- שיעור3.8
- משימה3.1
הסכמי שביתת הנשק והיווצרות בעיית הפליטים הפלשתינאים 3
- שיעור4.1
- שיעור4.2
- משימה4.1
תהליך הדה קולוניזציה והקמת מדינות עצמאיות 2
- שיעור5.1
- משימה5.1
מלחמת יום הכיפורים 2
- שיעור6.1
- משימה6.1
עליה וקליטה ועיצוב החברה והתרבות בישראל 5
- שיעור7.1
- משימה7.1
- שיעור7.2
- שיעור7.3
- משימה7.2
בגרות בהיסטוריה
- Home
- כל הקורסים
- בגרות בהיסטוריה
- בונים מדינה
- 10/11/2018
מצויין
2 Comments
מערך שיעור:מאבק ההעפלה בשנים 1945-47
הגדרת מטרות השיעור והמערך:
מטרה וזמן: התלמידים בשתי השיעורים בני 45 דקות ,יכירו ויבינו את מאבק העפלה- חשיבותו, הישגיו וערכו,במאבק הכולל להקמת המדינה בשנת 1947.התלמידים לאחר שיעור מבוא בנושא המצב הכללי באזור:תוך למידת המושגים:מנדט,עקורים.נאום בווין ואי שינוי במדיניות הספרים לבנים של הבריטים.ובעקבות כל זאת הצורך במאבק בשלטונות הבריטים להקמת מדינה בא”י.
א.שלב ראשון – פתיחה:10 דקות
הצגת התמונה הבאה תוך שאלה פתוחה לכיתה: מה אתם רואים בתמונה?
סיום התייחסות התלמידים ומעבר להקניית החומר.
ב.שלב שני-הקניית החומר:45 דקות
1. הבהרת המושג:”העפלה”
2.הסבר על הצורך והמטרות בהעפלה
3.קשיים במאבק ההעפלה
4. התמודדות עם הקשיים במאבק ההעפלה.
5. הישגים במאבק העפלה
6. פעילות הבריטים כנגד העפלה.
7. הצגת פרשות מרכזיות במאבק על ההעפלה:לה-ספציה,אקסודוס
א.תיאור מסע אניית דב הוז-פרשת לה-ספציה
ב.הצגת סרטון:פרשת אניית אקסודוס
https://www.youtube.com/watch?v=TuCZMMY1LXA
ג. שלב שלישי-תרגול בכיתה:15 דקות
ניתוח קטע מקור הבא בזוגות :
א. קרא את הקטע שלפניך, וענה על השאלה שאחריו.
“ההעפלה הייתה אמצעי וגם מטרה: הכלי המכריע בגיוס שעת הקהל העולמית למען שינוי המדיניות הבריטית בארץ ישראל והמעשה הציוני עצמו, המתבטא בהבאת יהודים לארץ ישראל תמיד ובכל הדרכים”.(שפירא, עורכת, העפלה, עם עובד, 1990)
הסבר את העמדה של א’ שפירא בנושא ההעפלה, על פי הקטע, והצג שני קשיים שהיו בארגון ההעפלה.
ד. שלב רביעי-שלב הערכה:15 דקות
שאלות הבנה ושאלות בעקבות קטע המקור הנ”ל,תוך קיום דיון בכיתה:
האם מאבק ההעפלה השיג את יעדו?
ה. שלב חמישי-סיכום השיעור:5 דקות
סיכום השיעור על ידי המורה:
סקירה קצרה של השיעור שהועבר ועל מה שלמדנו. הסקת תובנות והשלכות לעתיד של הנושאים בשיעורים הבאים:סוגי מאבק נוספים:צבאי והתיישבות בדרך להקמת המדינה.
לא הצלחתי להעלות תמונות מערך שיעור….